söndag 13 december 2009

Korvtillverkning!









Det har blivit tradition att göra grynkorv för oss tillsammans med Chatarina o Gösta. Vi är i Töreboda o där har vi allt i princip iordningställt när vi kommer. Fjällster, fläskfärs, blandfärs, matberedaren - allt är färdigt för att köra igång. Emil ser fram emot att göra korv. Hans jobb under själva tillverkningen är att mata på köttfärsen i beredaren, vilket han tar på största allvar.

Det blev hela tio korvar i år. När fjällstrena är slut gör vi grynbullar på resterande färs, som vi äter till middag. Detta serveras med potatismos o lingonsylt, mums!


Kramelikram

4 kommentarer:

  1. vilken härlig tradition. har inte gjort korv sedan jag var liten men jag kommer allt i håg det.
    kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad mysigt, så länger mormor levde gjorde vi också korv. Det är mycket julstämning i det :-) Alma verkar ju vara en klippa på att steka!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Detta inlägg hade jag missat...kul att se er i full korv-tillverkar-action! Jag skulle också vilja göra det någon gång, kommer ihåg att vi gjorde korv hemma hos mormor när jag var liten. Sen är jag ju, som du vet, väldigt nyfiken på hur det där "skinna-tröt" smakar. Nästa år tror jag vi får försöka oss på det.

    Kram S

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att göra sånt tillsammans! Och det är mycket godare med hemmagjort ju! :)

    Kramis

    SvaraRadera