söndag 8 november 2009

Frihängd fläkt eller inte?!


Enligt orginalritningen till vårt hus ska köksfläkten vara frihängd, över en bardisk. När vi gick igenom den slutgiltiga ritningen med JB-villan bestämde vi oss för att ha spis o fläkt mot en vägg i köket i stället. Vi flyttade istället diskho till bardisken.

Nu känner vi oss kluvna! Vi känner att vi inte längre vet hur vi vill ha det. Fläktens kapacitet är antagligen bättre när den sitter mot en vägg, men rent estetiskt kanske det blir bättre med frihängd variant. Vänner till oss har frihängd fläkt och de tycker att det funkar bra, de upplever inte att det de störs av matos mm. Hur ska vi göra? Vi har inte så lång tid på oss att ta beslut, och vi vill ju att det här ska bli bra.


Tacksam för era tankar!

Kramar

7 kommentarer:

  1. Är det inte väldigt stor prisskillnad med tanke på att röret ska dras ända upp i ryggåstaket då? Eller är det bara kapaciteten?

    SvaraRadera
  2. Är det inte trevligare att laga mat ut mot familj och vänner som är på besök än att diska?
    Tänk att ha disk på tork på ön (även om man har diskmaskin)det är ju inte så snyggt.....eller?
    Jag röstar på fläkt vid bardisk/ön utan tvekan.

    SvaraRadera
  3. Är det stor pris skillnad? Det är svårt att bestämma speciellt när man inte ser det i verkligheten. Fläkten måste ju fungera lika bra om den är frihängd eller?
    Lycka till
    kram

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det är snyggt att ha den i mitten. Att laga mat där i mitten funkar fint hemma hos mina vänner som har det så och det luktar inte mycket heller om man har en bra fläkt :)

    Dessutom är det ju roligare som sagt att ha disken undangömd - eller diskhon i alla fall och en platt köksö utan kranar och sånt som står upp? :)

    Kram på dig!

    Pst - Stockholm hälsar till dig! ;)

    SvaraRadera
  5. Förresten, ska ni sitta nåt vid bardisken? Behöver ni ta någon hänsyn till om det stänker fett dit? Blir det störande ljudnivå ut i resten av rummet om man står där o steker? Verkligen mycket att tänka på men jag antar att det är angenäma beslut? Längtar till helgen! Kram!!!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Råkade slinka in här :) Mysig blogg!!

    Tycker att ni ska ha fläkten över köksön, mest för att jag skulle valt att ha det så :)

    //Emilia

    SvaraRadera
  7. Hej,

    kanske allt redan är bestämt vid det här laget? Hur som helst lämnar jag gärna mina synpunkter på fläktplacering.

    Efter för många års matlagning mot en vägg, inklämd i ett hörn (!) var det viktigt för mig att se ut i rummet, samt att övriga familjemedlemmar skulle slippa se en rygg vid spisen! Jag har inte ångrat det en sekund. Med en ö får vi alla plats att umgås, förbereda och tillaga maten. Mina tonårssöner hjälper gärna till! :o)

    Jag köpte en frånluftsfläkt och var osäker på om kapaciteten räckte till.. Nu, halvåret senare, är den fortfarande inte på plats och det har gått hur bra som helst UTAN fläkt! Visserligen är det bara fågel, fisk och grönsaker som gäller för oss, lite stekning och mycket ångkokning. För det ändamålet har jag inte saknat fläkten. Däremot belysningen. Mina tankar lutar nu åt att införskaffa en kolfilterfläkt istället och slippa håltagningen eller omdragningen till gamla fläkhålet...

    Lycka till! ;o)

    Tack för ordet!

    SvaraRadera