onsdag 12 maj 2010

Krig på allvar och på lek

Det är mycket krig nu. Ja, för Emil alltså, i leken. Det är Star Wars för hela slanten. Det är play station, de leker krig med legogubbar, och i skogen förvandlas Emil och kompisarna till Darth Wader och allt vad de nu heter, pinnarna blir vapen och fällda träd blir stridsvagnar. Huga! Vid frukosten i morse förklarade Emil för mig vad det är för skillnad på en stridsvagn och en misilvagn!! Ja, man börjar ju verkligen fundera vad det är för lekar de håller på med och om de förstår innebörden av det. Vi pratade vidare vid frukosten och Emil säger " Men mamma, jag vet att det är skillnad på riktigt krig och att leka krig, jag vet det så in i Norden!". Jag frågade var det var för skillnad. "Ja, men när det är på riktigt så får man ju bara POFF i hjärtat, och sen så... jag vill inte säga vad som händer sen... ...men när vi leker så är ju allt på låtsats". Tror att han vet skillnad på lek och verkliget, men det är nog viktigt att prata om det då och då.

Idag ska vi en sväng till huset och kika:) Är ledig onsdag och torsdag - skönt!

Kramar

1 kommentar:

  1. Men vad härligt med barn som leker! Fast man måste ju lära sig att skilja mellan lek och verklighet som sagt :)
    Kramis!! :D

    SvaraRadera