måndag 31 januari 2011

Anknytning

I mitt jobb arbetar vi mycket med att mamma/pappa - barn ska få en så bra anknytning som möjligt. För mig och mina kollegor arbetar vi för att denna ska bli så bra som den bara går. Den här kontakten som är så otroligt viktig mellan föräldrar och barn (till en början blir det ju främst mamman av naturliga skäl) har faktiskt stor betydelse för framtiden. Den skapar trygghet, närhet och en tillit. Som förälder lär man sig så smånigom tolka barnets signaler, och barnet blir respekterad för den lilla individ som den faktiskt är.
Har barnet en tuff start tex att det är förtidigt fött, eller att det av någon anledning inte mår bra efter förlossningen kan man kanske tro att det är svårare att få till en bra anknytning. Å lite knöligt kan det ju vara, men barn som ligger i kuvös får flera gånger om dagen komma ut till föräldrarna och sitta känguru/hud mot hud. Man sitter ofta flera timmar i sträck med barnet hos sig, och det mår barnet och föräldrarna så gott av.
Självklart är detta lika viktigt för alla nyfödda barn, friska, fullgångna och sjuka.

Som ni förstår är detta något som ligger mig varmt om hjärtat. Vet inte om jag har skrivit om det förut här. Läste en artikel i SvD i dag om just anknytning, och där fanns några bra redskap för att få bra anknytning - Bra tycker jag!
1. Knyt an till barnet, skapa kontakt med barnet genom beröring, rösten och luktsinnet. Undvik separationer
2. Amma barnet eller flaskmata nära och så länge du och barnet vill
3. Bär ditt barn nära och bekvämt
4. Sov nära barnet, i föräldrarnas säng eller i en egen säng i föräldrarnas sovrum
5. Tro på barnets skrik. Kommunicera med ditt barn och erbjud närhet eller bröstet
6. Se upp för strikta scheman eller "babyträning"
7.Eftersträva balans i tillvaron och ta hand om alla medlemmar i familjen

Vad tycker ni?

Kram
Terése

3 kommentarer:

  1. Ohh!! Tessan du har så rätt.
    Puss och kram bäste svägerska.
    /adam

    SvaraRadera
  2. Det är SÅ viktigt och det är något som ligger mig varmt och hjärtat också, men som jag går miste om när jag har jobbat mycket nätter... när jag kommer tillbaka i sommar hoppas jag kunna jobba lite mer dagturer istället :D
    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Håller helt med, såklart måste det vara jätteviktigt att "knyta an" och få vara nära. Det gäller nog inte bara små barn. Även våra större barn behöver den närheten, ibland glömmer man nog bort det i alla vardagsstress...

    SvaraRadera